torsdag 14 juli 2011

Lavendelkorg


Nu är det perfekt tid att skörda sin lavendel. Den är som vackrast när den slår ut, men vill man använda sig av lavendeln till mer än att titta på är det bäst att skörda den precis innan blommorna slår ut. Då bevaras det mesta av den underbara doften.


Användningsområdet för lavendel är hur stort som helst. Av en knippe kvistar och ett band i en härlig färg kan man till exempel fläta en väldoftande lavendelkorg.



Det är lite trixigt och tar en stund att få till men resultatet tycker vi blir mycket fint.Fint att titta på och ett bra sätt att sprida doften, kanske hängande vid huvudänden på sängen för lugn och skön sömn.

Idag får det nog bli en pysseldag. Virka något fint och fläta fler lavendelkorgar! Ja... Så får det bli!

Vilket är ert bästa lavendeltips?

Pysselkramar från Fårö! / Fiffiga Systrar

13 kommentarer:

Sara sa...

Buenos días,es muy agradable levantarse y ver vuestra idea con las Lavandas,la cinta es de un color precioso,ceo que algún día intentaré hacer el ramo.Saludos desde España.

LOTTAS HOME sa...

Hej vänner!
Sååå fint ni gjort. Älskar lavendel...
Kanske får försöka mig på att fläta en korg, men det ser lite svårt ut.
Hoppas ni får en fin dag!
Kram Lotta

mina finaste. sa...

Men vad fint ni har gjort! Pyssel de lux :D
Älskar lanvendeldoften och vill ha dem vid dörren som välkommen-hem-blomma.

Ha en fin dag!
kram

Cajsas Faster sa...

Kul att ni kikade in hos mej! Välkomna tillbaka!
Såå fina lavendelkorgarna blir. Men det ser pilligt ut, tror inte jag skulle ha tålamod med det!

Ha en skön dag i kära Oskarshamn. Hade sommarsuga i Fårbo när jag var liten:)

Kram Marie

Lollo, Niklas och tvillingarna sa...

Ååå så vackert! Riktigt fint ser det ut!

Kram

Edith och jag sa...

Jättefint lavendelpyssel! Jag älskar lavendel men har inget speciellt lavendeltips ... jo föresten mitt tips är att ofta sitta nära sina lavendelplantor och njuta av färg och doft.
Maria

Anonym sa...

Vilka vackra lavendelkorgar ni gjort...
Kram Birgitta

Tina sa...

Jag har länge velat göra sådana. Läste i en bok av Lena Linderholm hur man gjorde och kopierade hela rasket, men har inte kommit till skott.
Superfint!

Ha det gott!

Malin på pastill.nu sa...

Oj så fint! Kanske lite för pilligt för en tålamodslös Fröken Pyssel, men jag njuter av att se foton på er istället :-D

Joanna Björkqvist sa...

Men åh, så vackert det blev!!!! Helt fantastiskt fint, men väldigt pilligt, förstås!

Hildis sa...

Vet ni mer fint lavendelpyssel att göra? Har själv pysslat och haft mig med lavendel, för det är vackert och luktar gott, men särskilt mycket fint blir det ej...

Anonym sa...

Lavendelbindningen var mycket fiffigt Tack !!

Anonym sa...

Önskar köpa en lavendelkorg.reumatiska fingrar hindrar eget pyssel.vem säljer mig en korg? Bor i Finland.elena