torsdag 10 november 2011

Julböckerna ger inspiration och skapar stämning

Är ni som vi? Älskar ni allt som har med advent och jul att göra?
I sådana fall älskar ni säkert också julböcker... Det gör i alla fall vi! Vi har samlat på oss ganska många böcker hittills och fler lär det bli. Varje år hittar vi nya fina böcker som vi bara måste ha till samlingen.
 
Det är så härligt att plocka fram julböckerna! De ger så mycket inspiration till att sätta igång på allvar med allt julpyssel och fixande. Öppna pärmen och bläddra bland sidorna, gärna med lite glögg och pepparkakor som sällskap, och bara suga in allt fint i rött och vitt och granar och äpplen...

Väldigt sällan är det dock så att vi faktiskt gör de saker de visar i böckerna. Men de ger inspirationen att jobba! Genom att titta i alla dessa härliga julböcker och allt fint författarna skapat kommer man i  rätt stämning och får fart på fantasin. Underbart!

Jul och advent är ju så mysigt och det är så mycket man vill hinna med! Börjar man i tid går det oftast hyftsat bra att i alla fall hinna med hälften av allt man tänkt! ;-) Men det är ju gott nog. Man ska göra så mycket så man känner att det fortfarande är roligt! Inte stressa livet ur sig!

Här pysslas det för fullt inför den utställning och julshop vi ska ha med start den 1:a advent! Superskoj! Extra roligt att pyssla när man har ett tydligt mål!

Har ni många julböcker och vilken är er favorit? 
Hur kommer ni i stämning inför advent?

Ha en finfin smyg-juls-mysig torsdag!

Bokbläddrande kramar / Fiffiga Systrar

6 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Jag har tyvärr inte en endaste julbok men håller med om att de är fina och inspirerande. Det är ju det där med att hinna med allt man vill inför jul. Jag är dålig på det ... jag har så höga ambitioner om vad som ska göras men hinner liksom aldrig med. Jag ska försöka vara ute i mer god tid i år :)

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia

ps. tack för att ni delade er av vilka ni är hos mig, jag gillar pysselnördar som er ;)

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Det är verkligen härligt med all julinspiration man kan få! :) Jag har inte bara julböcker - jag spar alla julmagasin också. Gör det mig till en julnörd..? Kan jag leva med i så fall.
Kul att hitta hit, fick tips från Anna Vattenkanna. Första gången jag är här och är alldeles hänförd över all inspiration ni bjuder på! Hit kommer jag gärna tillbaka!
Hälsar,
Anna-Karin

Vardag och flärd sa...

Jag har några julböcker sedan tidigare men numer blir det julmagasinen som jag köper, finns ju så många inspirerande och extra kul är det när man hittar sina bloggvänner i tidningarna.
Ha det fint!
Kram Eva

Aquilejans sa...

Ja det är härligt att plocka fram alla julböcker och vi ska inte tala om alla julmagasin som jag samlat på mig genom åren;)

Duse Pasteller sa...

Hei dere to!
Takk for fin kommentar hos meg!:)
Og for en sjarmerende blogg dere har!!:)
Ha en fin dag!
Janni

Black Iris sa...

Visst är det så. Alla pyssel- och handarbetsböcker är helt underbara. Alla mina såna är ofta min kvällslektyr..