torsdag 29 mars 2012

Att hitta rätt...


Något som jag tycker är jättesvårt är faktiskt att hitta rätt gardiner. Jag kan se framför mig ungefär hur jag vill att de ska se ut till just det fönstret men sedan kan jag leta ihjäl mig för att hitta några som verkligen känns rätt. Det finns inte så många fina (enligt min smak) färdigsydda gardiner att välja på. I alla fall inte om man har en begränsad budget...

Högst upp på önskelistan står just nu hissgardiner till ett antal fönster, 3 st rättare sagt. Köket (vit tapet) och hallen vid trappan (vit tapet) och sambons arbetsrum (stormönstrad fondvägg). Helst av allt önskar jag så fina hissgardiner som vår duktiga mamma har sytt och min jakt går därför efter något åt det hållet. Det blir väldigt lätt så att jag köper vita gardiner men jag skulle gärna vilja ha något annat... Lite mönstrade till två av fönstren och en enfärgad till arbetsrummet. 

Efter lite spaningar på nätet fann jag en del fina på Jotex och Ellos. Jag har beställt därifrån tidigare och varit nöjd med det jag hittat. Man kan ibland läsa att det är lite snett och vint och avvikande i färgerna men det är inget jag haft erfarenhet av, mina produkter har varit jättefina. Jag gillar de sommarblommiga gardinerna... Lite pastelligt sådär. Den i rött, blått och grönt är också fin men jag vet inte riktigt var den skulle passa... Sedan gillar jag den med det glada budskapet "please smile more"... kanske dock att den är lite fel/mesig i färgvalet... 

Jag ska ta mig en funderare på de gardiner jag hittat ännu så länge... kanske det blir någon av dem. Jag vill att de ska kännas så klockrena som gardinerna i sovrummet (ovan). Jag kände direkt att de skulle bli toppenfina. De är precis sådär tunna och böljande som jag önskade och så i den mjukaste rosa... Perfekt!

Var köper ni era gardiner? Alla tips tas emot med öppna armar!

Hoppas denna torsdag blir en riktig toppendag! Helgen är nära... bara en dag kvar!

Gardinletande kramar! / Elin   Fiffiga Systrar

12 kommentarer:

pepparkakshuset sa...

hallå där!

jag hållr med, det kan vara svårt med gardiner! men jag tycker du har hittat några fina men allra finast var ditt sovrum med de rosa böljande *me like. i mitt hem finns inte så jättemycket gardiner- jag försöker att få in ljuset;)) så de gardiner jag har är lätta och transparenta och så gillar jag hissgardiner med knyt. de sista jag köpte hittade jag på textilonnet.se. titta där om du inte redan gjort det förståss:))

kram ELLINOR

Aquilejans sa...

Absolut jättesvårt ska själv nu när sovrummet är färdigrenoverat ge mig ut på jakt, men den hissgardinen som är allra längst upp till vänster tycker jag var helt ljuvlig.
Kram Malena

MammaElva sa...

Hittar aldrig gardiner jag blir nöjd med. Resultatet blir då att jag inte har gardiner alls. Jo, i vardagsrummet! Men där fick mamma min spunk och hängde upp ett par! Hihi!

Ha en fin kväll!
Kram

Jenny sa...

Dessa gardiner, ett ständigt gissel... I köket har jag en halv duk som jag köpt på Hemtex och satt upp, och i vardagsrummet hänger det vita längder...
Lycka till det kommer bli så bra så ;)
Kram Jenny

Fröken Tindra sa...

Gardiner är inte helt lätt! Har inte fått till det helt här hemma helt efter att vi fixat ett par rum. Jag syr gardiner emellanåt men då blir det mest kappa och längder. Har gillat mycket tyg men börjar nu luta åt lite enklare. Hoppas att du hittar något du verkligen tycker om! Gillar dina sovrumsgardiner! Och någon av hissgardinerna har jag tittat på själv men de är för smala.
Ha en skön helg!
Kram!

Stolpås Gård sa...

Gardiner är ett mysterium! Jag hittar nästan aldrig rätt, av mina sex fönster har jag bara hittat "perfekta" gardiner till två av dem.. Det är himla svårt!

Hälsningar
Sandra

Dagar av lycka sa...

Håller med om att det är svårt med gardiner. Vi kör tråkiga vita i lägenheten just därför ;-)

/Anna

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Gu det är svårt med gardiner. Jag vet vad jag vill ha med det finns ju aldrig...eller så är jag allt för feg o prova! Gillade gardin nr.2...blommig o milda färger!
Gardinerna byts iaf inte flera ggr om året i det här huset, de tas ner...skakas o sätts upp igen! TADA c",)

Klem Anna

Malin på pastill.nu sa...

Köksgardinen har jag sytt själv. en "rullgardin", hmm, kallas det så? Nä, en hissgardin kallas det nog, i rosa linne från ikea. Övriga gardeiner är i spets från Ikea. Fast barnens rum har inga gardiner, tycker nog inte man måste ha det i alla rum.

Erika sa...

Jag vill ha en lägenhet med högt i tak och stora fönster. Då är det snyggt utan gardiner. Men i min lilla lägenhet med vanlig takhöjd ser det bara trist ut om jag inte har gardiner. Mina bästa gardiner är ett par panelgardiner i vitt rispapper från Hemtex. I sommarhuset däremot har jag grönvitrutiga i köket och spetsgardiner i rummet. Gammaldags och fint med vita pelargoner i fönstren. Kram!

Louise Backskär sa...

Den översta bilden till vänster (den första) är ju underbar. Vem vill inte ha en sådan gardin i sitt kök? Jag skulle vara glad om jag hade en sån. =)

Ha en skön fredag!
KRAM

Susanna sa...

Hejsan
Förr tyckte jag att de var lätt att köpa gardiner. För jag tänkte inte på att de skulle passa med de övriga. Och så la jag inte ut så mycket på gardiner. De var svart som gällde & lila färg. & i köket gick det i blått. Där la man ner lite mer möda på hitta den perfekta gardin förr att passa med stilen.
Nu har jag letat efter hissgardiner på nätet & hittat den gardin som jag gillar, men det tog några månader tills jag bestämde mig att dem skulle jag ha. Har väl blivit med medveten av vad som passar & vad man gillar (?)

Ha en bra dag
sussi