fredag 9 mars 2012

Fredagsmys - Chokladbiskvier


Underbara fredag! Underbara helg!
Nu firar vi in fredagen med lite konditorikänsla tycker vi och bjuder er idag på syndigt goda chokladbiskvier. Seg-knaprig botten, mustig chokladsmörkräm och toppad med härligt smält choklad... Det kan inte bli annat än gott.
En vanlig missuppfattning är att det är svårt att baka biskvier. Det är det inte.. Faktiskt riktigt enkelt.
Bara några moment att ta sig igenom innan kakan står färdig att njutas tillsammans med kaffekoppen.



Chokladbiskvier är så där lite lyxiga att ställa fram på bordet och de imponerar garanterat.
En Konditori-kaka som faktiskt blir godare om man bakar de själv.
Vi gillar mycket chokladsmak på smörkrämen och doppar biskvierna i fin choklad för att sätta pricken över i:et..


Så här fixar du veckans fredagsmys:

Fiffigas Chokladbiskvier

Biskvier:
200 g sötmandel (en påse)
3½ dl florsocker
2 äggvitor
Smörkräm:
100g smör
1½ dl florsocker
1 äggula
2 msk kakao
½ tsk kallt bryggkaffe

Så här gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.
Skålla och mal mandeln. Blanda den med florsockret till en smulig massa.
Vispa sönder vitorna och blanda ner i mandelkrosset. Rör snabbt ihop till en smidig deg.
Klicka med hjälp av två skedar ut kakorna på bakplåtspapper. Det ska bli cirka 16-17 stycken.
Jämna till med mjölad hand och tänk på att inte lägga kakorna för nära varandra på plåten.
Grädda cirka tio minuter.
Dra pappret med de nygräddade kakorna försiktigt från plåten och spola plåten med kallt vatten. För tillbaka pappret med kakorna till plåten. Nu är de lätta att lossa!
Rör ihop ingredienserna till smörkrämen.
Bred på smörkrämen  lite toppigt på de kalla kakornas undersida.
Ställ in i kylen en stund så smörkrämen stelnar.
Doppa biskvierna i smält choklad, gör en vridning på kakan så överflödig choklad rinner av. 
 Låt stelna.

Färdiga att avnjutas!!

Lycka till!

'




Mmmmm choklad...
Vi har visat det förut men det går aldrig att få nog..




Hoppas att vi kunnat ge er lite bakinspiration så här på fredagen!
Har ni tiden och orken så släng ihop några biskvier vet vi! Finns inte tiden och orken så sväng in på närmsta konditori och köp några..
Det är fredag och det våra vänner måste såklart firas, nybakat eller ej, nu är det fredagsmys!!!!

Vi önskar er en riktigt härlig fredag med så mycket mys som det bara går att få!

Chokladstinna fredagskramar från oss! / Fiffiga Systrar


15 kommentarer:

MammaElva sa...

Åååh, jag älskar biskvier! Men har aldrig gjort själv. Nästan lite taskigt att lägga ut så mumsiga bilder såhär...

Ha en fin dag!
MVH Elin

Annika GW sa...

Så bra! Tack för tipset! Blir perfekt till lördagens födelsedagsfika! Trevlig helg! / Annika

Vardag och flärd sa...

Åh, sådana bakade jag förr men det är längesen nu - ändå spricker mina kläder snart! (Nu blir jag sugen på att baka!)
Ha en fin fredag!
Kram Eva

Pysselbolaget sa...

Men såååå gott det ser ut! Man nästan bara måste baka idag - eller får man fuska?

Stina Glaas sa...

Mmmm... "syndigt goda" var det jag tänkte när jag såg bilden. Och är de riktigt himmelskt goda kan man få "chokladbiskviblicken" - fastna med blicken långt borta och inte vara riktigt kontaktbar för att det är så GOTT. (Ja, det har hänt. ;-)

Hoppas ni får en bra fortsättning på fredagen och en mysig helg!
Kramkram!

Fröken Pimpinett sa...

Det låter inte så krångligt - kanske ska jag våga mig på receptet. Trevlig helg!

Petra / Popetotrora sa...

Ljuvligt! Jag ääälskar biskvier, men tanken att man kan göra dom själv. Detta ska pinnas, kommas ihåg och garanterat testas!

Trevlig fredag på er, ni kreativa och inspirerande människor! :-)

CreandoPhoto sa...

Det här är nog en av mina absoluta favoritkakor! Alltså de är så goda så jag KAN inte låta bli dem. Äter upp rubb och stubb själv om inte andra är snabba nog. Nu har jag inga hemma, men vi ska ha kalas för lillebror snart.... En bra ursäkt att baka kanske?

Önskar er en underbar fredag fina bloggvänner!

Kramar i massor

Erika sa...

Åh, biskvier! Precis som ni skriver är de ganska lätta att baka. LIie pill men väl värda besväret. Första gången jag bakade sådana var till min konfirmation för typ hundra år sen.

Jag måste skynda hem från Afrika och baka! Tack för er kommentar! Ni är härliga! Kram!

Malin på pastill.nu sa...

Åh jag älskar biskvier! Fast jag och småtrollen åkte in till stan och fikade på café istället, det var mys det med :-)

Rebeccas DIY sa...

Men himmel så smarrigt, och vilket vackert våningsfat! Ha en underbar lördag!

Victoria - My life My Love sa...

Detta recept måste testas! Vad gott det ser ut.

tindra sa...

Jag dreglar!!! ser så¨gott ut!!

fianathome sa...

Oj va gott! Jag är jättesvag för biskvier och choklad. Jag blir sugen på sött! ha en skön söndagskväll//Fia

www.mixbiks.blogspot.com sa...

De ser frygtelig farlige, og gode ud....!!!